Veelgestelde vragen
Moet ik zelf opzeggen bij mijn huidige energieleverancier?
Nee, de nieuwe leverancier zal de levering door de huidige leverancier opzeggen, hiervoor hoef jij niets te doen. De nieuwe energieleverancier zal hierbij rekening houden met de einddatum van je huidige contract zodat je geen opzegboete hoeft te betalen. Ook zal je hierdoor nooit een periode dubbel betalen.
Kan ik door de overstap zonder gas of stroom komen te zitten?
Je komt bij het overstappen geen seconde zonder gas of elektriciteit te zitten. De overstap is een puur administratieve handeling, in technisch opzicht verandert er niets. Er wordt dus niets door een monteur bij jou thuis of in de straat aangepast.
Is er bij overstappen kans dat ik een periode dubbel betaal?
Nee, je zult nooit ook maar een dag dubbel betalen bij overstappen. De nieuwe en de oude energieleverancier stemmen gezamenlijk de overstapdatum af en garanderen je dat je nooit een periode dubbel betaalt. Als je nog geen slimme meter hebt wordt wel nog door de nieuwe energieleverancier gevraagd de meterstanden door te geven.
Kan ik op ieder moment overstappen?
Het hangt van de overeenkomst met de huidige leverancier af op welk moment je kan overstappen. Als je geen contract hebt voor een bepaalde periode dan kun je op ieder moment overstappen. Heb je wel een contract voor een bepaalde periode (meestal 1, 2 of 3 jaar), dan moet je of wachten tot het einde van je contact of je kunt je contract wellicht afkopen. Informeer bij je huidige leverancier wat de mogelijkheden voor afkopen zijn.
Overigens kun je je wel al een bepaalde tijd voordat je contract afloopt aanmelden bij een nieuwe energieleverancier. Hoe lang van tevoren dit precies kan verschilt per aanbieder, maar doorgaans ligt dit tussen de 6 weken en 3 maanden. Informeer bij het nieuwe energiebedrijf welke periode zij hiervoor hanteren. Als je je binnen die periode dan aanmeldt, dan zal de overstap plaatsvinden op het moment dat je contract afloopt. Op die manier stap je precies op tijd over, niet te vroeg en ook niet later dan nodig.
Waar kan ik mijn jaarverbruik vinden?
Om de energieaanbiedingen zoveel mogelijk op jouw persoonlijke situatie af te stemmen kun je het beste het laatst bekende energieverbruik over één jaar opgeven. Dit jaarverbruik vind je op de laatste jaarafrekening van je energieleverancier. Op deze afrekening vind je het verbruik van stroom en indien van toepassing ook gas.
Als je dit verbruik opgeeft in onze energievergelijker worden de resultaten het beste op jouw situatie afgestemd. Het verbruik kun je opgeven nadat je je postcode en huisnummer hebt ingevuld en op vergelijken hebt geklikt. Klik dan vervolgens op “Verbruik en metertype opgeven” en vul het jaarverbruik in zoals dat op de jaarafrekening staat.
Indien je de jaarrekening niet bij de hand hebt of niet meer kan vinden dan geeft het kiezen van de gezinssamenstelling (aantal personen in je huishouding) doorgaans ook een goede schatting van het verbruik.